NÁVRHÁŘ, CO MUSÍ PLATIT SLOŽENKY (Fashionbook.cz)

04.02.2015 12:36

Píšeme vám o nejúspěšnějších českých návrhářích, prezentujeme fotky z posledních přehlídek. Když se snažíme o módní osvětu, byl by hřích opomenout tvůrce, jejichž modely nenajdete nafocené v ELLE, a přesto šijí, prodávají a vydělávají.

 

IMG_2853 (Kop°rovat)

 

Díky Ateliéru Clarisse, ve kterém navštěvuji kurz oděvní tvorby, jsem měla možnost nahlédnout do dílny módního návrháře Miroslava Bárty. Zaměřuje se především navečerní róby. Jeho korzetové šaty jste mohli vidět v bulvárních novinách na miss, moderátorkách, muzikálových zpěvačkách. Pohodlnější kusy oblečení od Miroslava: tepláky se sníženým sedem a oversized kabáty, můžete nakoupit ve vinohradském obchodu Re.za.

 

IMG_2857 (Kop°rovat)

 

Mirek vystudoval Střední průmyslovou školu oděvní v Holešovicích. K absolventům zUMPRUM má ambivalentní vztah, protože „co to je za nesmysl, aby člověk vylezl ve třiceti letech ze školy a teprve tehdy začal pracovat jako oděvní návrhář“. O pražském Fashion Weekendu říká, že „jeho organizátoři se označují za podporovatele českých návrhářů a přitom si od nich nechávají platit vysoké peníze. Co je to tedy za podporovatele?“. Jako módní návrhář se občas cítí nepochopeně, protože podle jeho názoru má talent vidět dopředu, ale jím objevené trendy se dostávají do módy až dlouho poté, co je objevil.

 

IMG_2869 (Kop°rovat)

 

Bárta pracuje od pondělí do neděle, jeho pracovní den končí kolem třetí ráno. V dílně uPetrského náměstí funguje s jednou krejčovou a má pod palcem 90% Pařížské ulice:upravuje zakoupené zboží, přizpůsobuje uniformy. Tvrdí, že mu nevadí nakupovat levné látky, šít z nich snadno prodejné modely, protože právě to platí jeho složenky. A přitom si povzdechne, že by občas rád našel více času na vlastní kreativní tvorbu.

 

IMG_2871 (Kop°rovat)

 

Nemyslím si, že by tu převládala všeobecná představa o životech českých módních návrhářů, jenž by se skládal z večírků, chůze po červeném koberci, víkendech trávených na jachtách vlivných přátel. Že si člověk, chtěje se živit v uměleckém oboru, musí své místo na výsluní vydobýt za velkou cenu, je snad jasné nám všem.

 

IMG_2874 (Kop°rovat)

 

Co jsme však ochotni zaplatit za úspěch nebo spíše, kam až jsme ochotni snížit náš standard a představy, abychom mohli zaplatit výdaje? To není jen otázka pro návrháře, ale pro všechny, kteří chtěli založit firmu a teď místo toho utírají brady svých neplánovaných dětí. I pro ty, kteří před neplacenou stáží ve vysněném podniku dali přednost teplému místečku za barem.